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[日][ENG] Tokyo Real Underground 現在進行形の舞踏、そして都市

Text: naoto iina


2021年4月〜8月、オンライン舞踏フェスティバルTokyo Real Underground(以下TRU)が実施された。オリンピック・パラリンピックの東京開催を踏まえ、文化イベントとして「Tokyo Tokyo FESTIVAL」が立ち上がった。東京都及び公益財団法人東京都歴史文化財団アーツカウンシル東京が実施し、国内外から応募のあった2,436件から選定した13の企画を「Tokyo Tokyo FESTIVALスペシャル13」と総称し、TRUはその中のひとつである。

Paradise Underground – Kim Itoh and Tokyo Reiwa Underground Dancers (Photo Provided by naoto iina)


TRUのキュレーションチームは、プロデューサー溝端俊夫(NPO法人ダンスアーカイヴ構想理事長)、アーティスティックディレクター川口隆夫(パフォーマー)、キュレーター飯名尚人(映像作家、DANCE AND MEDIA JAPAN主宰)、松岡 大(舞踏家、LAND FES主宰)。この4名でミーティングを重ね、フェスティバルの全体像を組み上げた。2020年に開催する予定だったが、コロナの影響で延期され内容も変更された。


TRUの企画・運営はNPO法人ダンスアーカイヴ構想で、その母体は大野一雄舞踏研究所である。これまでも舞踏に関するアーカイヴ事業を多く手掛けてきたため、「舞踏とアーカイヴ」は専門である。しかしながら、舞踏をどのように現代的手法の中で発表していくかには大きな課題があった。アーカイブとして過去の情報を保管していく作業には想像がついたが、舞踏を現在進行形のアートとして発信していくために何ができるかを考えなければならなかった。

2018年冬、溝端氏の提案で「舞踏と東京の地下空間」というテーマが掲げられた。オリンピック・パラリンピックを前に、日本から世界にアピールできるダンスは何か。それは舞踏に他ならない。1961年、写真家ウィリアム・クラインが東京にきて、銀座・新橋の街を背景に、土方巽、大野一雄、大野慶人を撮影した写真シリーズ「ダンスハプニング」。その数点がクラインの写真集「TOKYO」(1964年発表)に掲載されている。この写真は、三人の舞踏家を撮影しただけでなく、1961年の東京の風景と、この撮影を見学する人々の姿が克明に記録されている。まさに「舞踏と都市」のアーカイヴであった。この一連の舞踏・都市・写真のセッションは、銀座四丁目駅の地下改札口のショットで終わっている。1964年の東京オリンピックを控えた東京を舞台に、クラインは三人の舞踏家を撮影した。そこで、我々は2020年の東京オリンピックの真っ只中で、舞踏・都市・マルチメディアでセッションしようとしたのだった。


THREE naoto iina + Takao Kawaguchi + Mikiko Kawamura + Dai MatsuokaPhoto Provided by naoto iina


東京には無数の地下空間が存在している。幾層にもわたって地下鉄が走り、地下街、地下駐車場は至る所にある。現在では封印され幻の地下街というのも存在する。目には見えないが確かにそこに存在する空間と、日本における舞踏のあり方が重なった。光の届かない暗黒の地下で踊る身体があり、今そこを掘り起こして光を当ててみる、という意味もあった。

舞踏は、60年代-70年代に「アングラ」と称された。つまりアンダーグラウンドのことである。そこでメイン会場を地下空間に限定して実施することにし、東京の地下空間のリサーチが始まった。最終的には、上野の旧博物館動物園駅がメイン会場となった。現在は閉鎖されている地下の駅であるが、建物は歴史的建造物として価値の高いものである。場所は見つかっても、歴史的建造物には使用規制も多く、計画的・戦略的に進行する必要があった。


日本国内の舞踏の認知度は一般的には低く、裸体に白塗り、不気味な動きをする、という程度では知られているが、その歴史はあまり知られていない。そして海外から見られている舞踏と、日本国内で見られている舞踏とは、どこか違いがある。そこで、あえて海外からの視点で舞踏を捉えてみることになった。2010年代は、世界的にも舞踏をモチーフにしたコンセプチュアルパフォーマンスが多く生まれた。舞踏作品を作るのではなく、舞踏がコンセプトになっているアート作品である。そういった作品を日本で上演し、舞踏が彼らによってどのように解釈され、また発展しているかを検証しようとしたのである。舞踏を現在進行形のアートとして見たかったのと、我々日本人が外からどんな風に見られているかを知りたかったからである。舞踏の精神、エッセンスが組み込まれたアート作品に我々日本人が触れることで、舞踏の新しい風が日本国内に吹くように思えた。2020年に実施予定だったのは、「現代:舞踏をモチーフにしたコンセプチュアルパフォーマンスの招聘(海外アーティスト)」「伝播:海外に拠点を置く舞踏家たちの日本公演」「歴史:舞踏に関するアーカイヴ展示」の3本軸である。あえて日本拠点の舞踏家のライブパフォーマンスを入れない舞踏フェスティバルは挑戦的なことでもあった。

Former Hakubutsukan Dobutsuen station/ Photo: Tatsuhiko Nakagawa (Photo Provided by naoto iina)


2020年、コロナでフェスティバルが延期となり、2021年も公演再開の見通しが立たないため、「オンライン配信によるフェスティバルの実施」という判断が主催者から下された。企画が大幅に見直され、我々は映像作品をメインにしたフェスティバルを目指すことになり「映像アーカイヴ」というキーワードが強化された。キュレーターの私は映像作家であり、国際ダンス映画祭のオンライン開催をしていたことと、松岡 大はLAND FESというオンラインのダンスライブ配信を積極的に実施しており、どちらも映像技術に強かったため、フェスティバルの映像化への移行はスムーズであった。映像化の際、舞台記録のライブ配信は行わず、映像作品として見ることができるように映像作家と舞踏家のコラボレーションを仕掛けることになった。


当初の企画3本軸は、以下のように変更した。それぞれの専門領域を生かした企画分担がされた。


  • 川口隆夫担当:舞踏家と映像作家のコラボレーションによる映像作品の制作

  • 飯名尚人担当:舞踏ニューアーカイヴ展、ウィリアム・クライン写真AR、舞踏ホログラム、オンライン舞踏年表

  • 松岡大担当:海外拠点の舞踏家とのオンラインディスカッション、映像配信のディレクション、オンライントークイベント

  • 溝端俊夫担当:総合プロデュース、ウィリアム・クライン写真展



オンライン映像配信フェスティバルにしたことで、大きなメリットは集客である。残念ながら日本国内で舞踏の観客は少ない。小劇場でのフェスティバルを組むより、映像配信をしてより多くの観客に舞踏に触れてもらうメリットがあるし、海外の視聴者も獲得できる。そしてとにかくまず舞踏を知ってもらう必要があった。コロナが収束したら、劇場で生の舞踏を観てもらえればよいと考えた。フェステバル期間中は無料登録で映像配信が見られ、3264名の申し込みがあった。舞踏のマーケットを考えればかなり多くの視聴である。トークイベントの配信も、英語字幕を入れるなどして海外の視聴者に向けてのサービスも行った。


舞踏の歴史を見返すと、舞踏が世界に伝播したのは、写真と言葉が残されていったことは大きいだろう。写真と言葉によってイマジネーションが膨らんで、各々の身体に舞踏がインストールされたように思う。記録映像も多く残されており、舞踏は映像メディアとの接点が多かったともいえる。2020年のコロナ発生以降、舞台芸術の映像記録のアーカイヴはだいぶ増えたのではないだろうか。こうして残った映像アーカイヴをどのように公開しながら残し、他のアートと繋げていけるかが次の課題になるだろう。TRUでは、映像作品として舞踏を残したので、各国のダンス映画祭などへ参加するなど継続的なコンテンツ発信が実現している。また、カタログとして書籍「T.R.U.2020-2021 半分まぼろし東京アンダーグラウンド 」も出版した。日本ではまだフェスティバルのアーカイブ化まで手が回っていないが、舞台芸術をアーカイヴするための様々な手法は今後も実験していく必要があるだろう。


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naoto iina


Videographer, director and producer. iina is the founder of Dance and Media Japan and International Dance Film Festival. Iina has been working on cross-genre works with video, dance and text. He is in charge of direction, composition, filming and editing of the online Butoh program "Re-Butoooh" (NPO Dance Archive Network).







TOKYO REAL UNDERGROUND: Butoh and the City Today


Text: naoto iina

Translator: Mai Burns


From April to August 2021, the TOKYO REAL UNDERGROUND (TRU) festival took place online. It was part of the “Tokyo Tokyo FESTIVAL” cultural programme, launched in conjunction with the Tokyo Olympic and Paralympic Games. TRU was selected from 2,436 submissions by the Tokyo Metropolitan Government and Arts Council Tokyo (Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture) to be presented as one of 13 projects collectively highlighted as the “Tokyo Tokyo FESTIVAL Special 13”.

Online Talk: Butoh Exhibition Dance(Tenko Ima)(Photo Provided by naoto iina)


The curation team for TRU included producer Toshio Mizohata (Representative Director of NPO Dance Archive Network), artistic director Takao Kawaguchi (performer), and two curators: myself, Naoto Iina (film maker and Director of DANCE AND MEDIA JAPAN) and Dai Matsuoka (butoh dancer and Director of LAND FES). The overall vision for TRU was put together by these four members. Originally scheduled to be held in 2020, the festival was postponed in response to COVID-19 and some of the content was changed.


TRU was planned and produced by the non-profit organisation Dance Archive Network, whose parent organisation is the Kazuo Ohno Dance Studio. Involved in many archival projects, the organisation specialises in “butoh and archives”. However, one of the biggest challenges it has faced is how to present butoh in a contemporary manner. While it is easy to imagine an archive as a repository of information about the past, it was harder to know how we could present butoh as a continuing art form.


In the winter of 2018, Mizohata proposed the theme “butoh and Tokyo’s underground spaces”. What form of dance from Japan would appeal to a worldwide audience ahead of the Olympic and Paralympic Games? Butoh, of course.

Former Hakubutsukan Dobutsuen station/ Photo: Tatsuhiko Nakagawa(Photo Provided by naoto iina)


In 1961, photographer William Klein came to Tokyo and shot Dance Happening, a series of photographs featuring Tatsumi Hijikata, Kazuo Ohno and Yoshito Ohno on the streets of Ginza and Shimbashi. A few of these pictures appeared in Klein’s TOKYO (published in 1964). These photographs not only capture the three butoh dancers, they also clearly record the landscape and people of Tokyo in 1961. They are a quintessential example of how to archive “butoh and the city”. This spontaneous butoh/city/photography session ended with an image taken at the underground ticket barrier of Ginza Station’s 4-Chome exit. In a Tokyo anticipating the Olympic Games of 1964, Klein chose to capture three butoh dancers. It was for this reason we chose to hold a multimedia event featuring butoh and the city in the context of the Tokyo 2020 Olympics.


There are numerous underground spaces in Tokyo. Subway trains run through several layers of ground, and there are underground malls and car parks all over the place. There are even some underground malls that are now disused and have been sealed off; phantom spaces that cannot be seen, yet certainly exist. There was an opportunity here for these invisible yet enduring spaces to overlap with the butoh of Japan. We would find the bodies of dancers in the pitch-dark underground, and shine a light on the darkness.


In the 1960s and 70s, butoh was defined as part of the “angura” movement, a word which comes from the Japanese pronunciation of “underground”. This was the basis for our decision that the main venues for this project would be underground, and we began researching underground spaces around Tokyo. In the end the former Hakubutsukan-Dobutsuen Station in Ueno became our main venue. Although now closed, the old underground station is an incredibly valuable site and has a long history. Even though we were given permission to use the building, there were many restrictions in place, and we had to proceed with our work in a carefully planned and strategic manner.


Online Timeline Butoh Incidents/ Photo: Tatsuhiko Nakagawa(Photo Provided by naoto iina)


Butoh is not very well recognised in Japan, where it is generally known only as an art form that involves nudity, white body paint and eerie movements. Knowledge of its history is not widespread. There are also some differences between how butoh is seen abroad, and how it is viewed in Japan. We therefore decided to take on the challenge of looking at butoh from an outside perspective. The 2010s saw a worldwide rise in conceptual performances that have been inspired by butoh. These works aim not to create a “butoh performance”, but to use butoh as a concept. Our plan was to present such pieces in Japan, and examine how the artists concerned were interpreting and developing butoh. We wanted to present butoh as an ongoing art form and see how the Japanese were perceived by those outside the country. By exposing Japanese people to such works that still contain the spirit and essence of butoh, we hoped to see a new form of butoh blossom in Japan.


The three main themes we had planned for 2020 were: “Contemporary: Invitation to international artists to present conceptual performances that use butoh as inspiration”, “Propagation: Performances in Japan by butoh dancers who are now based abroad” and “History: A butoh archive exhibition”. The challenge was to try and hold a butoh festival that did not include any live performances by butoh dancers based in Japan.


In 2020, when the festival was postponed due to COVID-19 and it became clear that there was no prospect of resuming live performances in 2021, we took the decision to implement the festival through online distribution. The programme had to be drastically revised, and as our aim shifted to creating a festival based around video works, we emphasised the key words “video archive”. This switch to a film-based festival was relatively smooth, as both curators had a strong background in video technology; I had my own experience as a film maker and as an organiser of the online International Dance Film Festival, while Matsuoka was actively involved in an online live-stream dance festival called LAND FES. For TRU, we decided not to live-stream staged performances, but to create video works based on a collaboration between film makers and butoh dancers.

Butoh New Archive Exhibition/ Photo: Tatsuhiko Nakagawa(Photo Provided by naoto iina)


Responsibility for implementing each of the three themes of the festival was divided between us as follows, according to our respective areas of expertise:

• Takao Kawaguchi was in charge of setting up a programme of video works created in collaboration between butoh dancers and film makers.

• Naoto Iina took the lead on Butoh: New Archive Exhibition, an augmented reality exhibition of William Klein’s photographs, butoh holograms and an online butoh timeline.

• Dai Matsuoka organised an online discussion between Japanese butoh dancers now based around the world, directed distribution of the video works and ran a series of online talks.

• Toshio Mizohata was responsible for the general production of the entire festival, as well as an onsite William Klein photography exhibition.


The greatest advantage of switching to an online festival was the number of viewers we were able to attract. Unfortunately, butoh tends not to garner a large audience in Japan. However, by making our festival accessible online, we were able to reach both a greater number of viewers and a wider international audience than we would have if we had held the festival on stage in small theatres.


It then also became necessary for us to give people a better understanding of butoh. We wanted to create a new audience who would be interested in coming to see live butoh performances once the COVID-19 situation settled down. For the duration of the festival we asked people to register for free to access the films, and 3,264 people signed up. Considering the usual demand for butoh, this was an incredibly large number of viewers. We also presented talks with English subtitles to cater to an international audience.


Looking over butoh’s history, it is clear that butoh’s popularity around the world is largely due to the photographs and words that have been left behind. Our imagination can be expanded with the aid of images and words; I see it as butoh being installed into the bodies of individuals. There is also a lot of video documentation; in fact, butoh has had a lot of exposure on film over the years. Video documentation of the performing arts has no doubt increased considerably since 2020 with the outbreak of COVID-19. The next challenge will be how to preserve this archive of films and make them available to the public, as well as how to connect them with other art forms. Since TRU was created in the form of a series of video pieces, we are now able to continue to expand our audience by, for example, submitting those pieces to international film festivals. In 2022 we also published a catalogue of the festival titled T.R.U. 2020-2021 Part Illusion: Tokyo Underground. In Japan the archiving of festivals is a challenge that has not yet been undertaken, but there are still many methods we can continue to experiment with in order to archive the performing arts.



TOKYO REAL UNDERGROUND website


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naoto iina


Videographer, director and producer. iina is the founder of Dance and Media Japan and International Dance Film Festival. Iina has been working on cross-genre works with video, dance and text. He is in charge of direction, composition, filming and editing of the online Butoh program "Re-Butoooh" (NPO Dance Archive Network).






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